Микола Арсенюк про рок-оперу “Тарас Бульба” та концертне виконання 14-го жовтня

Напередодні київської прем’єри ми поспілкувалися з автором ідеї рок-опери “Тарас Бульба” та водночас організатором однойменного фестивалю Миколою Арсенюком та розпитали про особливості музичної частини твору, перспективи появи театральної постанови та про те, чого очікувати від концертного виконання рок-опери 14-го жовтня.

Рок-опера – вельми амбітна ідея. “Тарас Бульба” – принаймні його концертне виконання – вже пройшов перше випробування публікою влітку цього року. Як ви оцінюєте сприйняття твору авдиторією?

Так, цього року на ювілейному фестивалі Тарас Бульба рок-опера “Тарас Бульба” вперше зазвучала на публіку. Але це була її дуже скорочена версія (14 сцен з 22-х), таке собі допрем’єрне виконання, яке можна розцінювати як тизер. Оскільки сама опера була задумана саме на Бульбі, то на ювілей фестивалю ми були зобов’язані виконати її тут.

Реакція ж авдиторії була дуже активною. Ми отримали багато схвальних відгуків, та й самі спостерігали ті емоції, які нам вдалося розбурхати в людей.

Після допрем’єрного виконання на фестивалі був помітний запит на повноцінну постанову – чи очікувати на це на київському виконанні 14-го жовтня?

Очікувано, публіку цікавила більш повна версія, і великий запит маємо саме на театральну постанову рок-опери. Але 14-го жовтня буде ще не театральна постанова, а концертне виконання повної версії рок-опери “Тарас Бульба”. Від виконання на фестивалі воно відрізнятиметься тривалістю (2 години замість 45 хвилин), кількістю задіяних вокалістів (10 замість 3), наявністю живого бек-вокального ансамблю та насиченішим аранжуванням.

Фото: Ксеня Мальована

“Тарас Бульба” є переосмисленням класичного сюжету в контексті актуальних подій – Майдану, війни на сході тощо. Рок-опера насичена ідеями та змістами. Чи не здається вам, що у форматі концертного виконання, а не постанови, сюжети і змісти загалом частково втрачаються і принаймні не складають цілісної картини?

Таке враження переважно склалося після допрем’єрного виконання на фестивалі Тарас Бульба і саме через те, що там була презентована скорочена версія, за якою було важко вловити сюжет.

14-го жовтня буде виконана повна версія. Ми також врахували досвід «фестивального» виконання, тому сюжет буде зрозумілий, оскільки тепер будуть виконані всі сцени.

Дмитро Терновий, автор лібрето, створив дуже крутий сюжет, де майстерно поєднані як класичні «гоголівські» персонажі, так і сучасні. Якщо би весь текст покласти на музику – то тривалість рок-опери була б понад 4 години. Також, на відміну від театральної постанови, де гра акторів доповнює сюжет, лібрето для концертної версії було суттєво адаптоване та скорочене. У деяких місцях ми додали голос диктора, який пояснює події, що відбуваються на сцені. Крім того, глядачі отримають буклети зі стислим описом подій рок-опери.

Цього разу у якості виконавця партії Тараса Бульби до опери приєднається ветеран та оперний співак Олександр Рудько. Розкажіть детальніше про цю співпрацю.

Насправді, пошуки голосу Тараса тривали дуже довго. І в «фестивальній версії» його партію співали два вокалісти – Євген Чижевський і Костя Науменко. В обох прекрасні голоси, але вони не до кінця розкривали персонажа Тараса. Тому ми провели додатковий кастинг. Тут і відібрали Олександра Рудька. Він – Воїн, служив в АТО на передовій, до того ж професійний вокаліст з академічним басовим голосом. Він додав опері трішки класичного шарму. Як воно звучатиме – можна буде оцінити вже незабаром.

“Тарас Бульба” є доволі складним твором з музичної точки зору, він поєднує в собі багато різних музичних стилів, до частини з яких навіть не зовсім пасує опис «рок-». Власне, так і годиться для рок-опери; та яке саме завдання ви ставили композиторам при початку роботи над твором? Чи використовували як референси якісь зі світових рок-опер?

З композиторами Сергієм та Дмитром Радзецькими я знайомий дуже давно. Вони є лауреатами фестивалю Тарас Бульба 2009 у складі гурту SЮR Band. І саме тоді на фестивалі я запропонував їм долучитись до написання музики для рок-опери “Тарас Бульба”. Творчість Братів Радзецьких дійсно виходить далеко за межі поняття «рок-музики» – це авангардистська та нестандартна музика. Варто лише послухати SЮR Band або RADZ, чи Чай з М’ясом. Моє ж бачення музики рок-опери “Тарас Бульба” теж далеко відрізнялося від стандартів рок-музики, принаймні української. Головне завдання, яке ставилось композиторам – не спуститись в «шароварщину» та «урапатріотику». Але також було завдання охопити якнайширшу авдиторію слухачів, не занадто ускладнюючи музику. Я вважаю, їм це вдалося.

Яке майбутнє ви бачите для рок-опери? Початково вона була записана в студійному форматі – чи побачить світ цей запис?

Студійного формату ще поки немає. Минулого року при створені рок-опери була записана демо-версія. Завдяки їй ми змогли оцінити цілісність твору та зайнятися його доопрацюванням. Наразі те, що буде виконано 14-го жовтня, суттєво відрізнятиметься від «демки».

Стосовно планів на майбутнє, звісно будемо готувати велику театральну прем’єру. Уже маємо домовленість з ймовірним режисером-постановником. Хоча постанова – це дуже великі ресурси, як людські так і фінансові, але ми до цього впевнено йдемо. І наша концертна версія має стати певним промоушеном майбутнього втілення. Сподіваюсь вже наступної осені показати нашу оперу на великій театральній сцені.

Крім того, все ж таки є плани записати студійний аудіо-альбом рок-опери “Тарас Бульба”. Ну і родзинкою може стати створення музичного фільму рок-опери “Тарас Бульба”, або навіть художнього фільму за сюжетом нашої рок-опери. Але це уже зовсім інший, вищий рівень, до якого ми будемо намагатись поступово дійти.

Фото: Андрій Копилов/LupusPhoto

Коли: 14.10, 19:00
Де: Сцена 6, м. Київ, вул. Васильківська, 1 (Довженко-Центр)
Квитки на подію: https://kiev.karabas.com/ua/rok-opera-taras-bulba

Зустріч події на Facebook: https://www.facebook.com/events/334631045082070

Фото надані прес-центром фестивалю “Тарас Бульба”


Якщо Вам подобається те, що роблять Daily Metal і Радіо GARTA, Ви можете підтримати нас на Patreon.

Become a Patron!