19 українських альбомів 2019, які варто почути

2019-й рік на українській важкій сцені запропонував на розсуд слухачів кілька десятків релізів. Відносячись до різних стилістичних напрямків та торкаючись різних рівнів суспільних, соціальних та особисто-емоційних контекстів у ліриці, вони створюють загальний музичний метал-потік, який щороку змінює русла своїх притоків та виносить на поверхню нові імена та свіжі ідеї.

Як і в минулому році, ми уважно слідкували за релізами, які за останні дванадцять місяців вийшли на вітчизняній метал-сцені. І вже за традицією представляємо вам власний перелік, складений у алфавітному порядку, до якого увійшли 19 альбомів 2019-го, які, на нашу суб’єктивну думку, обов’язково варто почути.

Гетьман – Стискаючи Зуби

Четвертий повноформатний альбом one-man band проекту родом із Херсону вийшов у квітні на вінницькому лейблі Nocturnus Records і вмістив у себе 8 треків, які включають в себе як композиції на лірику власного авторства, так і треки, записані на відомі вірші Тараса Шевченка, Лесі Українки і Василя Симоненка. Покладені на pagan black metal та виконані особливим вокалом лідера та автора проекту Олексія Бондаренка, слова геніїв української поезії у черговому новому втіленні вкотре торкаються глибин самосвідомості слухача.

Chur – Four-faced

«Сядь біля нашого багаття, воїне, і послухай наші історії про Старих Богів, великих воїнів та давні легенди».

Цей вираз якнайкраще описує альбом Fourfaced’, який, як і попередній реліз у нашому переліку, народився у південноукраїнських степах. Євген Кучеров, засновник та одноосібний творець проекту, називає власну творчість «100-відсотковим folk metal». З цим твердженням важко не погодитися: наприклад, нова робота Chur містить кілька фолкових технік вокалу, народні мелодії і особливі інструменти, серед яких – колісна ліра, багато рожків, а також басова домра, на якій грають віолончельним смичком. Загалом, увімкнувши будь-який трек на будь-якій секунді, ви обов’язково почуєте саме folk metal, а «Чотириликий» за назвою альбом насправді складається із значно більшої кількості граней.

Barkasth – Hear My Void

Українська black metal сцена представила цього року багато сильних робіт – і, безумовно, батьківщиною багатьох із них стала харківська земля. Зокрема, у вересні на українському лейблі Ashen Dominion (який ще неодноразово буде згаданий у цій добірці) вийшов другий альбом гурту Barkasth. Реліз, що є однаково міцним від першого і до останнього звуку, відправляє слухача у «подорож найтемнішими кутками душі у пошуках відповідей на питання, що заходяться за межами людського розуміння».

Bojevilla – Яскраво чорний ящик

Відомий своїм швидким і впевненим шляхом на вітчизняній андеграундній сцені, chaotic hardcore гурт Bojevilla у вересні випустив дебютний альбом ‘Яскраво Чорний Ящик’, який згодом презентував у всеукраїнському турі. Починаючи із грудня 2018 команда також представила три кліпи («виднограї», як називають їх самі музиканти) на композиції з релізу, один з яких – натхненний “Intermezzo” Михайла Коцюбинського – є вертикальним.

Delfinia – Deep Elevation

Power metal в Україні переживає не найкращі часи, проте це не позначається на здатності одиничних команд, що ще зберегли відданість жанру, випускати сильні та цікаві релізи. Серед таких робіт цього року – Deep Elevation, дебютний альбом проекту Delfinia, створеного музикантами гурту Sunrise. Особливістю релізу, окрім його мелодійності та чималої долі електроніки, доданої до класичного європейського heavy/power, є перелік запрошених гостей, які взяли участь у записі: серед них, зокрема, Roland Grapow (Masterplan, ex-Helloween), Olaf Thorsen (Labyrinth, Vision Divine), Ross VC Thompson (Van Canto) та інші музиканти з відомих у жанрі команд.

Рецензія на альбом ‘Deep Elevation’ на Daily Metal

Eskapism – Ancient Songs Of The Wind

Atmospheric black metal гурт Eskapism цього року виявив неабияку плодовитість. Цей львівський проект випустив одразу два релізи, перший з яких – міні-альбом De planctu naturae – вийшов наприкінці січня та складається із двох треків. А у день Літнього Коловороту музиканти представили вже повноформатну роботу – альбом Ancient Songs of the Wind, який був випущений на польському лейблі Wolfspell Records та є чудовим втіленням всього кращого, що може увібрати в себе західноукраїнський atmospheric black, створений між прадавніми лісами і безоднею зоряного неба.

Flying – Seeding Pain

Заснований у 1998 році, гурт Flying став однією з ключових українських death metal команд початку 2000-х. За перші 12 років вони випустили 4 повноформатні альбоми, грали на одній сцені з Cradle of Filth, Rotting Christ та іншими значними командами. У 2011 вони пішли зі сцени, щоб через 6 років повернутися знову – з новою творчістю та з міні-альбомом ‘Seeding Pain’, який побачив світ у цьому році. Як і Стискаючи Зуби’ проекту Гетьман, про який ми вже згадували у цій добірці, реліз Flying був випущений на вінницькому лейблі Nocturnus Records. До міні-альбому увійшло чотири треки, покликані у музичній та ліричній формі висловити емоції, які накопичилися за буремні роки війни, що розпочалася у 2014 році.

Інтерв’ю з гуртом Flying на Daily Metal

Jinjer – Macro

Щороку Jinjer продовжують як розширювати фан-базу по всьому світу, так і додавати до своєї скарбнички нові здобутки, а до турової мапи – нові країни. Вони перебувають, здається, у безперервному турі, збирають солд-аути по всій земній кулі та ділять сцену із ключовими «важковаговими» командами світу. Окрім всього іншого, Jinjer цього року представили на Napalm Records одразу два альбоми – EP Micro у січні та повноформат Macro у жовтні – та цілий ряд кліпів, які в загальній кількості зібрали більше 15 мільйонів переглядів на YouTube.

Hell:on/Pripjat – A Glimpse Beyond (split EP)

Thrash metal сцена не лишила цього року українського слухача без релізів. Зокрема, гурт Hell:on – певно, одна з найзначніших вітчизняних команд у жанрі – у жовтні випустив спліт A Glimpse Beyond спільно з німцями Pripjat. Реліз, що вийшов на The Crawling Chaos Records, став першим для запорізького колективу за останні 4 роки. Спліт був презентований в осінньому європейському міні-турі, також новий матеріал був представлений наживо на київському і харківському концертах Rotting Christ, де Hell:on зіграли у якості спеціальних гостей.

Mirratal – Castaway

Цей реліз, окрім всього іншого, відзначається тим, що протягом чотирьох років над його створенням працював цілий великий творчий колектив у кількості 19-и людей. В результаті їх спільних зусиль на початку року побачив світ дебютний альбом symphonic metal гурту Mirratal. Щоб зробити звучання більш оригінальним, у деяких піснях було записано живу скрипку, віолончель та гобой, а коли музиканти відчули, що їм не вистачає потужності у звучанні, додали ще й невеликий хор.

Motanka – Motanka

Гурт Motanka можна сміливо назвати «проривом року» вітчизняної альтернативної сцени. Починаючи з 2018 року, вони здійснили шлях від волинського ethnic metal андеграунду до альтернативно-фолкового мейнстриму. Серед їх цьогорічних здобутків – тур по Україні із цілим рядом солд-аутів, перемога на премії The Best Ukrainian Metal Act та, звичайно, дебютний однойменний альбом Motanka, який побачив світ на Napalm Records та є хорошим прикладом поєднання елементів прадавніх традицій із цілком сучасною музичною обгорткою.

Репортаж з харківського концерту Motanka від ДядьКості
Ефір з гуртом Motanka на Радіо GARTA

Necrom – The Light Has Never Been Here

Цей міні-альбом, який побачив світ на початку року, цікавий як і власне надзвичайно сильна робота, так і як творче об’єднання людей, які до створення цієї роботи долучилися. Створення проекту Necrom було анонсовано ще влітку минулого року. Він цілком присвячений чистому old school death metal, а дебютний EP ‘The Light Has Never Been Here’ був створений складом, до якого увійшли справжні титани харківського death та black metal підпілля – учасники гуртів Nokturnal Mortum, Drudkh, Khors, Burshtyn та Mutanter.

Nuitville – When The Darkness Falls

Дебютний міні-альбом маріупольського blackgaze one-man проекту Nuitville вийшов у червні на лейблі Ashen Dominion. Реліз присвячений «Ночі, як живому феномену, як колисці спокою та нахнення» і складається з трьох треків, серед яких – дві авторські композиції та кавер на французький black metal/post-punk гурт Amesoeurs. Незважаючи на відносно коротку тривалість EP (міні-альбом звучить трохи більше 18-и хвилин), він цілком встигає заглибити слухача до виру своєї історії, натхненної найтемнішою частиною доби, і зробити Nuitville одним з найбільш інтригуючих цьогорічних дебютів атмосферної сторони української важкої сцени.

Orbstruct – Phobos Rising

І ще один реліз із Харкова до нашої добірки. Це – новоутворений проект Orbstruct, створений музикантами, що брали участь у багатьох black metal гуртах, таких як Barkasth, Elderblood, Kzohh (live), Ygg (live) та інші. Основними ідейними натхненниками колективу в музичному плані є переважно шведські death metal гурти – як в підході до написання аранжувань, так і до створення власного звучання. Не обійшлося без впливу і американської школи death metal’у. Ідеологічна концепція альбому натхненна ідеями агностицизму і атеїзму, а також самовдосконалення та саморозвитку.

Дебютний альбом проекту Orbstruct під назвою ‘Phobos Rising’ вийшов у травні та зайняв гідне місце серед вітчизняних death metal релізів. А наступного травня на фестивалі Metal East: Нове Коло гурт вперше зіграє наживо.

Rattenfänger – Geisslerlieder

«Втілення death metal старої школи із власним виразним звучанням – безпросвітно чорним та нищівно жорстким», – так відображає ‘Geisslerlieder’ норвезький лейбл Dark Essence Records, який випустив цей альбом на початку грудня.

Створений у глибинах харківського підпілля музикантами Drudkh, Blood of Kingu, Hate Forest та інших культових команд, Rattenfänger видав свій другий повноформатний альбом через сім років після виходу в світ дебютного релізу ‘Epistolae Obscurorum Virorum’. Вся лірика нової платівки, яка з одного боку є проявом відродження death metal сцени, а з іншого – дозволяє доторкнутись до особливостей культури «темних часів», написана латиною у стилі середньовічних поетів, мислителів та менестрелів.

Raventale – Morphine Dead Gardens

Цей альбом триває рівно годину і заглиблює у атмосферу безвиході, пронизану емпатичними мелодіями, кататонічною в’язкістю та ефірною насиченістю. Morphine Dead Gardens’ став десятим повноформатним альбомом у дискографії київського проекту Raventale та вийшов на дисках на лейблі Ashen Dominion. Сповнена до країв глибинним atmospheric funeral doom metal, робота стилістично відрізняється від попередніх релізів гурту та відкриває похмурі стежки до нових, ще більш темних та депресивних сторінок його творчості.

Septa – BBTSOTKOTS

У четвертого альбому одеситів Septa, безумовно, дуже довга назва (‘Bitten by the Serpent of the Kingdom of the Spirit’). Окрім цього і незважаючи на те, що учасники гурту відомі не тільки експериментальними поєднаннями mathcore, progressive та інших напрямів, а і своєрідним підходом до піару власної творчості, реліз вийшов досить серйозним. Альбом створений за мотивами роману “Ґолем” Густава Мейрінка та німецького втраченого фільму “The Monster of Fate”, а вся історія обертається довкола єврейських міфів про големів і відображає концепти вільної волі та збереження життя.

«У музичному плані альбом спрямований на більш театральне звучання, яке поєднує впливи progressive metal з прийомами бродвейського музичного стилю, з аранжуваннями, орієнтованими на вокал, що підкреслює розповідь та кінематографічну естетику», – описує ‘BBTSOTKOTS’ прес-реліз. Лишається додати, що альбом вийшов очікувано різноманітним та одночасно як схожим, так і принципово відмінним від попередніх студійних робіт одеситів.

White Ward – Love Exchange Failure

Хлопці з White Ward грають власний особливий різновид black metal, який самі називають загадковим словом deviant. Вони зробили саксофон своєю фішкою і активно використовують цей інструмент як у студійній, так і у концертній діяльності. Альбом Love Exchange Failure’, який побачив світ у вересні на французькому лейблі Debemur Morti Productions, став другою платівкою у дискографії колективу. Він продовжує потрапляти до різноманітних українських та зарубіжних топів і навіть перемагати на преміях, але в контексті семи довгих треків-подорожей, які складають альбом, це, напевно, не так вже й важливо. Реліз є химерним, тривалим шляхом, сповненим похмурих урбаністичних роздумів, і безвідносно будь-яких суб’єктивних думок є самостійною та надзвичайно різноплановою творчою одиницею.

Windswept – The Onlooker

Ще один реліз із культового харківського андеграунду, вірний старим традиціям black metal та сповнений холодним подихом суворих реалій, вміщених у форму вишуканої поетичності. The Onlooker’ став третім релізом проекту Windwept, що був заснований у 2017 році Романом Саєнком за участі двох інших музикантів DrudkhVlad і Krechet. Альбом вийшов у лютому на лейблі Season of Mist Underground Activists.

Окрім релізів альбомів Windwept та Rattenfänger, згаданих у цій добірці, у 2019 також побачили світ дві компіляції – ‘Кілька рядків архаїчною українською’ від Drudkh та Glaciology’ від Precambrian – black metal проекту, створеного тим же складом музикантів у 2014 році. А 1-го червня на сцену фестивалю Metal East: Нове Коло заради єдиного виступу піднявся культовий гурт Hate Forest.


Також радимо послухати:

Лють – Часи, коли Смереки розмовляли…
Ніч – У тишi i самотi
Ancient Voice – Path of Solitude
Chorea – Chronicles of the Darkened Earth
Dammerung/Gjallarhorn/Demonium – Shadows Over the Southern Steppe (
split)
Ezkaton – Sheen and Misery
L
una – Luna
N
█O – Isolates
Mørkt Tre – Necrofolk
Scarleth – Vortex