Sarmat – RS-28

Sarmat – це створений у 2018 р. польський death metal гурт, який складається, зокрема, із колишніх учасників відомих польських команд Aggressor та Mortis Dei. Назва групи сходить до найменування російського стратегічного ракетного комплексу шахтного базування п’ятого покоління RS-28 SARMAT, котра також відома як SATAN 2. Досить влучна назва для бенду, основною тематикою лірики якого є винищення, військова індустрія, людські страхи та одержимість.

Для довідки: RS-28 SARMAT є зброєю масового ураження, що працює на основі кінетичної енергії та технології «орбітального бомбардування» по стратегії «глобального удару» без використання ядерного вибуху. RS-28 SARMAT вже пройшла випробування у 2016 р. Можливо, така назва гурту є натяком на нові перегони озброєнь, котрі розпочала Російська Федерація та їх глобальну пекельну небезпеку.

У 2021 р. гурт Sarmat випустив свій перший запис – повноформатний альбом ‘RS-28’. З музичної точки зору – це технічний середньотемповий death metal із елементами мелодійності та переважно бласт-бітами в партіях ударних. Вокал – це сильний, виразний гроул, через який можна чітко почути лірику пісень. Цьому сприяє також дуже якісне зведення музичного матеріалу: ударні не заважають почути гітару та вокал, який виведений уперед. В Encyclopaedia Metallum Sarmat позиціонується як black/death Metal колектив. Проте елементів блеку у музиці небагато. Sarmat є близьким за звучанням до флорідців Wynjara та співгромадян з Trauma, але із меншою часткою мелодійності.

Назва релізу нерозривно пов’язана із назвою гурту та змістом текстів композицій. Треки “Coldgrinder”, “Evilution” оповідають про психопатичність сучасного безструктурного світу, який стоїть на порозі хаосу; “The Shining of Oneiros”, “Seeds of Uncertainty” – про неможливість звільнення душі та тіла з-під володарювання суцільного контролю; “RS-28”, “You Don’t Live in My War” – про жорстоку істину, що життя – це війна і вона наближається, щоб оновити світ, почати нове коло, нову епоху.

Сьома та восьма композиції – це спліт-тема “Blackout (Scenario for Tomorrow)”, змістовне наповнення якої сходить до бестселеру австрійського письменника Марка Елсберга «Blackout: Tomorrow Will Be Too Late» («Затемнення: Завтра буде запізно», 2012 р.), в якому йдеться про два тижні після кібератаки, яка стала причиною суцільного відключення електроенергії в Європі. Тривале відключення електроенергії викликає серйозні проблеми: немає палива, немає телефонного зв’язку, немає їжі в супермаркетах, не працюють банкомати, відбуваються ядерні катастрофи. Головним героєм роману є колишній комп’ютерний хакер, який спочатку провадить розслідування цієї катастрофи, а згодом стає й одним підозрюваних. Видається, що популярність книги Елсберга (1,7 мільйонів проданих екземплярів та переклад 15 мовами) обумовлюється параноїчними страхами мешканців заможних та матеріально благополучних країн світу, які розуміють і відчувають, що повністю стали залежними від комп’ютерних систем, котрі забезпечують й контролюють їхнє життя.

Аналогічні сюжети вже будувались у пресі і кінематографії. Варто, наприклад, згадати статтю Джона Карліна «Прощавай, зброє» (1997 р.) з журналу Wired та четверту частину «Міцного горішка» (2007 р.), сценарій якої був адаптацією цієї статті. Не дивно, що для death metal, який завжди залюбки експлуатує тематику тотальної деструкції системи та неспроможності соціуму реагувати на доленосні виклики, ідея повного блекауту є дуже привабливою.

В Encyclopaedia Metallum запис тексту першої частини “Blackout (Scenario for Tomorrow)” починається із безпосереднього цитування роману Елсберга:

«… Коли і як відбулися справжні зміни?
Коли суспільства насправді трансформувались?
Коли були введені нові системи?
Коли демократія перемогла аристократію в Європі, потім фашизм та колоніалізм у США?
Тільки після великих катастроф.
Великі маси повинні зазнати екзистенціальної загрози.
Лише коли їм нічого втрачати, крім власного життя, вони готові боротися за нове».

А завершується композиція нагадуванням, що описані Елсбергом перспективи винищувальних катастроф не віддалені від реальності:

«Chernobyl
Fukushima
Level 7: major accident!».

Друга частина “Blackout (Scenario for Tomorrow)” зображує цілком можливі наслідки суцільного затемнення, іронізуючи у приспіві над світом після катастрофи латинською фразою «Sicut nox silentes» («Тихий, як ніч»).

І ось, що цікаво – що вирізняє death metal поміж усіх стилів важкої музики. Він дуже реалістичний і разом із тим консервативний. Death metal усвідомлює усю картину світу в цілому: люди – некомпетентні, залежні та жорстокі створіння, для яких катастрофа (природна, технологічна, війна) – це спосіб чергового застосування природного відбору, перерозподілу ресурсів та підкорення наляканих і слабких. Куди б ти не ховався – не зможеш втекти від звірячої природи. А ми просто розкладаємо все по поличках – чітко і жорстко – та спостерігаємо, коли все відбудеться, намагаючись бути тими, ким ми є.

Sarmat чудово себе відчувають у такій позиції, у такому настрої – глибоко розуміють і міцно безкомпромісно грають. Чудовий дебют – гра зі страхами та розвінчання ілюзорної реальності вдалась.

‘RS-28’ вийшов 19-го березня самовидавом.

Слухав: Денис Новіков


Якщо Вам подобається те, що роблять Daily Metal і Радіо GARTA, Ви можете підтримати нас на Patreon.

Become a Patron!